Până la începutul secolului al XX-lea în ţara noastră nu am avut un
învăţământ horticol propriu-zis. Cunoştinţele de horticultură s-au dobândit mai
întâi în şcolile agricole. „Horticultura, care formează ramura cea mai
însemnată a agriculturii în învăţământul agricol din ţara noastră, era
reprezentată numai printr-o catedră la şcoala de la Herăstrău şi puţine
noţiuni sumare predate la scoliile inferioare şi elementare de agricultură".
Organizarea pe baze moderne şi dezvoltarea învăţământului românesc, în general
şi a celui hortiviticol în special, a fost marcată de personalitatea lui Spiru
Haret.
Spiru Haret a fost ministrul şcoalelor timp de 9
ani, perioadă deosebit de benefică pentru învăţământul agricol şi horticol. El
a folosit toate mijloacele şi a găsit drumul cel mai bun spre a răspândi la
sate cât mai multe cunoştinţe de agricultură raţională. Prin Legea din 1901,
care-i poartă numele, s-au creat şcoli cu profil hortiviticol şi şcoli de economie casnică şi gospodărie
rurală pentru fete. Astfel, potrivit legii mai sus menţionate, după anul 1900
apar o serie de şcoli cu profil viticol cum au fost cele de la Odobeşti (1901),
Valea Călugărească (1907), şi Huşi (1908) ori cu profil horticol, la
Grozăveşti-Bucureşti (1909) şi Dragomireşti Vale (1910).
Spiru Haret a înţeles că „pentru ridicarea satelor
noastre, nu este de ajuns numai pregătirea profesională a bărbaţilor şi că
trebuie completată şi cu pregătirea femeii de la ţară pentru ca aceasta să
devină o bună colaboratoare a soţului, o bună gospodină şi mamă".
Nu a scăpat nici o ocazie „să dea fiinţă" unui
număr cât mai mare de şcoli practice de agricultură şi viticultură şi să
introducă acest învăţământ şi în şcolile primare, în cele normale, în
seminarii şi chiar în unele licee prin înfiinţarea de catedre de agronomie. În
cele mai vestite licee din ţară din Brăila, Buzău, Botoşani, Bucureşti,
Piteşti, Câmpina, Piatra Neamţ şi Turnu Severin au existat catedre de agronomie
în cursul superior cu 3 ore pe săptămână de cunoştinţe agricole. Încă în 1908 a introdus predarea
ştiinţelor agricole în şcolile normale şi apoi şi în seminarii. „Preoţii,
spunea el, nu-şi pot realiza misiunea lor decât cunoscând viaţa sătenilor,
ocupaţiile lor, pentru a putea interveni cu sfatul lor duhovnicesc". De
aici necesitatea ca la seminarii să se dea elevilor noţiuni şi din ştiinţele
agricole, printre care cele de horticultură şi de creşterea animalelor au avut
o pondere însemnată. Se considera că numai astfel preoţii puteau să le insufle
enoriaşilor „de la amvonul bisericii prin predicile de la sfârşitul slujbei de
duminică dorinţa de a-şi organiza gospodării model în care livada cu pomi şi
grădina cu legume să nu lipsească".
Şcolile de agricultură şi viticultură au fost înzestrate cu teren,
clădiri, inventar şi material didactic editat prin Casa Şcoalelor; a fost lărgită programa
de studii şi a fost mărit numărul personalului didactic. Spiru Haret a apelat
la proprietari şi arendaşi cărora le-a cerut şi a obţinut teren pentru fiecare
şcoală iar mai târziu a dotat toate şcolile primare cu teren de cultură prin
împroprietărire. A stăruit pe lângă ministrul de finanţe din acea vreme pentru
acordarea unei sume importante din excedentele bugetare în vederea înzestrării
învăţământului agricol. La schimbarea cabinetelor, printre recomandările pe care
le făcea funcţionarilor, preciza textual: „să aveţi grijă de înzestrarea
şcolilor de agricultură".
Ca urmare a acestor măsuri, numărul şcolilor
agricole a crescut de la 3 şcoli inferioare (Strehareţ, Roman şi Armăşeşti) şi
o şcoală medie de agricultură (Herăstrău-Bucureşti) câte existau în anul 1893,
până la 31 (1 şcoală medie, 8 şcoli inferioare, 15 şcoli elementare şi 7 de
economie casnică) în anul 1912.
La stăruinţa lui Spiru Haret unii proprietari au donat terenuri şi s-au
înfiinţat noi şcoli. Astfel, au luat fiinţă şcolile de agricultură din Gemeni
(o donaţie a contelui Talevici), Poiana (o donaţie a lui Marineu) şi şcolile
din Sopot şi Drăghiceni (donaţii a lui Sava Şomănescu).
Tot lui Spiru Haret i se datorează înfiinţarea, în
anul 1902, a
învăţământului ambulant. Învăţătorii agricoli ambulanţi itineranţi ţineau
cursuri practice în duminici şi zile de sărbătoare, cu teme din diferite sectoare
ale agriculturii.
La Congresul agronomic din 1906 s-a pus din nou
problema învăţământului agricol ambulant itinerant, astfel încât în anul 1911
au fost numiţi 11 învăţători din această categorie cu misiunea de a răspândi
în mijlocul sătenilor cunoştinţe de agricultură şi horticultură. În anul 1912,
pe lângă cei 5 învăţători ambulanţi pentru agricultură, se menţionează 3 pentru
pomicultură, unul pentru sericicultură şi 2 pentru creşterea animalelor.
Prin Legea din 14 martie 1908 a fost organizat corpul
„revizorilor agricoli" ca organ de îndrumare pentru cultivarea grădinilor
şcolare. Revizorii agricoli recrutaţi dintre absolvenţii şcolilor superioare de
agricultură se ocupau fiecare de câte 6 şcoli primare şi 6 săteni de fiecare
judeţ. Ca urmare „s-a extins mult cultivarea legumelor aflată până atunci
exclusiv în mâna cultivatorilor bulgari, a pomilor roditori şi a unor plante şi soiuri prea
puţin cunoscute de săteni".
Prin circulara din 12 aprilie 1901, adresată
învăţătorilor şi revizorilor privind necesitatea înfiinţării şi organizării de
grădini şcolare, el preciza: „Nu este de ajuns ca elevul să ştie numai a scri,
citi şi socoti, a avea cunoştinţe de istorie şi geografie, căci atât nu-i
îndestulător; lui îi sunt necesare şi cunoştinţe practice. ...ca şcolarii să
poată aranja o mică grădină cu verdeţuri, legume şi pomi fructiferi şi numai
atunci putem spune că absolventul şcolii rurale se află înzestrat cu cunoştinţe
complete pe care i le poate da şcoala".
În anul 1902, la iniţiativa lui Spiru Haret, a fost
sărbătorită pentru prima dată ziua „Sădirii pomilor" care s-a transmis
până în zilele noastre. Pe timpul lui se sădeau pomi aproape în fiecare
şcoală. Ministrul, prin circulare trimise şcolilor, argumenta importanţa sădirii pomilor
şi anume: „Prin această acţiune se contribuie la îmbunătăţirea stării economice
a individului şi deci a întregii ţării. La şcoala înconjurată de arbori elevii
respiră un aer sănătos. Se stimulează spiritul de observaţie a elevilor. Se
dezvoltă în şcolari sentimentul de iubire pentru plante. Se întăreşte iubirea
de sat şi de ţară. Fiecare doreşte să se întoarcă în locurile unde a copilărit
şi caută să vadă cum au crescut pomii pe care i-a plantat şi astfel se strâng
legăturile între şcoală şi familie".
Ziua „Sădirii pomilor" se organiza în fiecare
an joia, înaintea Floriilor. În ziua respectivă, elevii din ultimele clase, în
grupe de câte 8, „care cu unelte, care cu pomi de plantat, încolonaţi şi
cântând plecau de la şcoală spre locul de plantare a pomilor, loc care
aparţinea şcolii sau bisericii". Înainte de începerea lucrului
învăţătorii le dădeau explicaţiile necesare privind tehnica de plantare, le
stabileau distanţele de plantare şi dimensiunile gropilor. După plantare pomii
erau daţi spre îngrijire unor grupe de elevi din clasele inferioare (M.O.nr.249
din 13 februarie 1902).
După anul 1990 se fac eforturi pentru alinierea
învăţământului românesc la cel european şi se caută cele mai potrivite
structuri şi direcţii de aprofundare care să ducă, în final, la creşterea
calităţii lui. Din păcate, în activitatea febrilă de aliniere a învăţământului
românesc la structurile europene, adesea se uită de tradiţie şi de ce s-a
câştigat în decursul timpului în activitatea de educaţie a tineretului în
şcolile din ţara noastră.
„Să
luăm din învăţământul european ceea ce este bun, dar să le adaptăm la specificul condiţiilor de la
noi".
Prof dr Nicolae Pomohaci
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu